Sabtu, 27 Maret 2010

STRES

STRES
MENANGANI STRES
1. Stres adalah sebahagian daripada kehidupan kita sehari-hari.

2. Stres boleh mempengaruhi kita melalui pelbagai cara.

3. Kemarahan adalah satu masalah utama emosi akibat daripada stres.
MENANGANI STRES
4. Kemarahan boleh mempengaruhi kehidupan kanak-kanak.

5. Salah satu cara untuk mengurangkan stres adalah dengan mengendalikan kemarahan secara berkesan.

6. Orang dewasa boleh membantu kanak-kanak supaya menjadi lebih tabah terhadap perasaan marah.
1. STRES - SEBAHAGIAN DARIPADA KEHIDUPAN KITA SEHARI-HARI
1.1. Stres adalah tindak balas fizikal, emosi dan mental kepada perubahan / cabaran.

1.2. Terdapat banyak punca stres.
2. STRES BOLEH MEMPENGARUHI KITA MELALUI PELBAGAI CARA
2.1. Reaksi terhadap stres berbeza.
2.2. Stres boleh memberi kesan positif / negatif kepada individu.
2.3. Akibat stres berbeza dari segi penonjolan & tahap keseriusan.
2.4. Stres boleh dikendalikan.
3. KEMARAHAN ADALAH SATU MASALAH EMOSI PALING UTAMA AKIBAT DARIPADA STRES
3.1. Kemarahan adalah perasaan semulajadi setiap individu.
3.2. Kemarahan boleh ditunjukkan dengan pelbagai cara.
3.3. Kemarahan yang tidak terkawal akan memudaratkan diri & orang lain.
4. KEMARAHAN BOLEH MEMPENGARUHI KEHIDUPAN KANAK-KANAK
4.1. Kemarahan orang dewasa sering menjadikan kanak-kanak sebagai mangsa.
4.2. Kanak-kanak boleh mengalami kemarahan.
5. SALAH SATU CARA MENANGANI STRES : MENGENDALIKAN KEMARAHAN SECARA BERKESAN
5.1. Kita harus mengenalpasti perasaan marah dan belajar cara berkesan untuk mengawal dan menangani kemarahan.
5.2. Kanak-kanak boleh belajar cara-cara mengurangkan kemarahan.
6. ORANG DEWASA BOLEH MEMBANTU KANAK- KANAK MENJADI TABAH MENGATASI PERASAAN MARAH
6.1. Orang dewasa perlu mengenalpasti bila kanak-kanak marah.
6.2. Sokongan daripada orang dewasa adalah perlu agar kanak-kanak dapat menangani kemarahan dengan lebih berkesan.
1. STRES ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KEHIDUPAN KITA SEHARI-HARI
1.1. Stres adalah tindakbalas fizikal, emosi dan mental terhadap perubahan
Boleh dialami samada di rumah, sekolah, tempat kerja mahupun semasa bersukan dan beriadah.
Boleh juga menjadi faktor motivasi.
Setiap invididu memberi persepsi yang berbeza terhadap stres.
Tindakbalas ke atas stres boleh berlaku secara positif atau negatif.
Kanak-kanak juga sering mengalami stres.


Peribadi / Diri Cita-cita, harapan, harga diri, rasa selamat, keyakinan(tergugat)
Takut untuk gagal.
Perubahan pada tubuh badan, penyakit.
Perbandingan dengan orang lain seperti adik-beradik atau kawan.
Ejekan oleh orang lain misalnya “awak tidak berguna”.





REAKSI TERHADAP STRES ADALAH BERBEZA
Dua indikator boleh dilihat ialah:-
Perubahan tingkahlaku

Kemorosotan tingkahlaku.



























LANGKAH-LANGKAH MENANGANI KEMARAHAN DENGAN BAIK
11) Cuba bertenang dan kawal suara.
12) Mendengar.
13) Memaafkan orang lain







IDEAL
I Identify the problem (Kenalpasti masalah sebenar)

D Describe possible options
(Terangkan atau cari cadangan penyelesaian yang ada)

E Evaluate consequences of each options (the pros and cons) (Buat penilaian setiap cadangan – kebaikan/keburukan

A Act (Bertindak berdasarkan pilihan yang terbaik)

L Learn (Belajar dari pengalaman samada hasilnya berjaya atau tidak).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar